dinsdag 10 december 2013

Kerstmenu!!!

Er heeft een weekje tussen gezeten maar hier is mijn volgende post ;-)

Wij vieren dit jaar kerstavond samen met mijn ouders maar dan op restaurant.
Daarom wou ik toch een ideetje geven van een easy kerstmenu voor die geen die wel gaan koken op kerstavond. ;-)
Het wildseizoen is begonnen en daar moeten we zeker gebruik van maken. En ik vind persoonlijk, wild en kerstmis gaan zeer goed samen!

Wat heb ik vandaag gemaakt: Gerookte eendenborstfilet met rucola, parmezaan en een dressing van sinaasappel. En als hoofdgerecht everzwijn ragout met pommes duchesse en bos champignons.


Gerookte eendenborstfilet vind je overal, zeker tijdens het wildseizoen. Dit is een heel gemakkelijk en vooral een "fast" gerechtje. Het vet van de eendenborstfilet verwijderen en op een bordje schikken of bv in een klein glaasje ofzo... Rucola en parmezaanschilfers erover. En voor de dressing heb je enkel het sap van 1 sinaasappel nodig en "genoeg" peper (geen zout want de eendenborstfilet is al zout of gerookt)
Dit is een heerlijk hapje of voorgerechtje tijdens de feesten of gewoon als bijgerecht bij tapas! Altijd lekker!


De everzwijn ragout is eigenlijk het zelfde als stoofvlees :-) Maar je kan bv het donker bier vervangen door rode wijn of porto. Is ook heel lekker! :-D 
De everzwijn kruid je met peper en zout voor hij de pot in gaat. Uien aanstoven en daarna laat je de everzwijn erbij aan schroeien. Smeer op een stuk donker brood (straffe) mosterd en leg met de besmeerde kant op het vlees samen met 2 takjes tijm, 2 blaadjes salie en een paar gekneusde jeneverbessen. Giet er wild fond over en het donker bier (of wijn/porto) en laat dit anderhalf uur op een zacht vuur koken (af en toe eens roeren ;-) ). 



Terwijl de ragout opstaat kan je op je gemak alles klaarmaken voor de afwerking.
Snijd de aardappelen in balkjes (pommes duchesse) en kook ze net beetgaar, niet te ver want ze worden erna nog in olie gebakken. Scheur en snijd je champignons in kleinere stukken, hak wat okkernoten en peterselie fijn. De bos champignons bak je samen met een sjalot in wat boter samen met de okkernoten. Net voor je ze van het vuur haalt doe je de peterselie erbij.

Dresseren en opeten natuurlijk! :-D

Ik kan echt genieten van de bourgondische keuken :-)

Natuurlijk ga ik bij kerstavond ook foto's van de gerechten maken die we voorgeschoteld krijgen in het restaurant "Bon Ton". Het gaat verrukkelijk zijn, dat weet ik nu al! 
En op kerstdag eten we fondue (ook foto's + post) 2de kerstdag een feestje bij onze beste vrienden met gourmet (ook foto's + post). Er komt nog heel veel voor jullie ;-) I promise!

Oohja! Ik had jullie nog een post over N. Potie beloofd, na dit weekend komt hij er. We gaan er een bezoekje brengen (weeral :-D) en dan breng ik met geuren en kleuren verslag bij jullie uit. 

Wat heb ik nog op mijn lijstje staan: een vegetarisch gerechtje (voor de vegetarische vrienden onder ons), desserts (ja ookal is dit niet mijn ding :-D) en een post met mijn favoriete restaurantjes! Deze is voor volgende week al ;-) 

Maar eerst genieten van mijn champagne weekend in Condé-Sur Marne! 

Tot volgende week!! 

xoxo Rebecca 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten