dinsdag 14 januari 2014

Best friends diner!

Zoals ik al vaak verteld heb eten we allebei heel graag en onze beste vrienden zijn daar soms ook het slachtoffer van. Van uit eten gaan tot zelfbereide diners bij elkaar. Maar dat vinden ze helemaal niet erg denk ik ;-)

Zondag hadden we dus weer (inderdaad weer!) een etentje waarbij ik het voorgerecht en hoofdgerecht heb gemaakt en Dennis het dessert. Na de feesten mocht het wel wat "gezonder" zijn dus koos ik voor vis!
Als voorgerecht had ik een paar bruschetta's gemaakt met verschillende tapenades. Wat helemaal niet moeilijk is! Je kan ook potjes kopen met verschillende tapenades maar ik experimenteer graag met kruiden...

Mijn hoofdgerecht was weer een "geslaagd" experimentje! Al zeg ik het zelf ;-)

Tongrolletjes met een warme tomatenvinaigrette geserveerd met kaaspuree en een krokantje. 


De tongrolletjes kan je zo in de winkel kopen maar als je ze zelf wil rollen zorg dan dat de glanzende kant naar binnen is ;-)
De rolletjes heb ik een 10 min gestoomd en terwijl heb ik met aardappelen opgezet voor de puree.
Voor de vinaigrette heb ik gepelde tomaten in kleine blokjes gesneden en gestoofd samen met lente-ui in een beetje olie. Peper/zout en daarna geblust met citroensap.

Voor de puree heb ik een italiaanse sheddar gebruikt. Je kan ook zachte witschimmelkaas gebruiken of geraspte gouda, naargelang je eigen smaak. De kaas heb ik samen gepureerd met de aardappelen en een beetje melk (of room) voor een meer smeuïge puree. (zo lekker!)

Een beetje citroenzeste voor afwerking! (het oog wil ook wat ;-) )

Daarna kwam het heerlijk wonder van Dennis! Desserts is echt zijn ding :-)

Ile flottante


Eigenlijk is dit heel gemakkelijk maar er komt wel veel bij kijken.
De vanille saus is eigenlijk het zelfde als een crème anglaise. Melk met een vanillestokje en suiker opwarmen. Eierdooiers los kloppen met een beetje van de warme melk en daarna bij de rest van de melk gieten. En al roerend warm houden. Als je met je vinger op de achterkant van de houten lepel een streepje trekt en hij blijft zo is de crème anglaise klaar.

Breng melk aan de kook (dit is voor de eiwitquenelles)
Klop het eiwit op met bloemsuiker en maak met 2 lepels quenelles en laat garen in de melk. Je kan ze laten uitlekken op wat keukenpapier. 

voor de caramelsaus hadden we wat room met botercaramellen laten smelten in een pan tot het een mooie glanzende saus werd. (zo gemakkelijk eigenlijk) 
En nu serveren! Bodempje vanille saus, de quenelles erin en daarover de caramel saus (ik had wat overdreven, maar ik hou van caramel!! xD) 

Het dessert was wat minder gezond maar wel super lekker! 

Morgen maak ik gevulde champignons (Dennis gaat hier van smullen!) 



xoxo Rebecca

ps: Liken en delen!! thanks! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten