donderdag 23 januari 2014

Aubergine Parmigiana op een slaatje van mozzarella en tomaat

Ik hou van Italiaanse gerechten en recepten. Ik probeer nooit iets te kopiƫren dus geef ik er altijd mijn eigen "toets" of "zwaai" aan (zoals ze dat bij ons zeggen).

En vandaag werd het dus aubergine Parmigiana. Super lekker, weinig werk en combineerbaar met verschillende bijgerechten. Je kan dit met vlees, vis en gevogelte maken of je kan er ook een vegetarisch gerechtje van maken! In ieder geval: DELICIOUS!


Een easy salad is snel gemaakt. Wat jonge sla (gemengd) geraspte rode biet en gehalveerde cocktail tomaatjes en als extra toets: mozzarella! Moet helemaal geen "all in one" slaatje zijn. Een frisse vinaigrette erbij en het slaatje is perfect. (Balsamicoazijn, olijfolie, peper/zout) 
Tip: Als je rode biet raspt, laat ze even rusten op keukenpapier. Ze geven veel kleur af en dan gaat je sla er al snel "gekleurd" uitzien. 

Je hebt het meeste werk aan de aubergine. (nu ook niet zoo veel ;-D)
De aubergine halveren en het vruchtvlees eruit snijden. Dit vlees snijden we in stukjes en kunnen we bij de vulling gebruiken ;-)
Leg ze in een ovenschaal en "vet ze in" met olijfolie (niet te veel olie!) kruiden met peper en zout, een takje (of 2) rozemarijn, oregano en tijm. Nu verwarmen we de oven voor op 180° (ongeveer) en zet de ovenschaal in de oven terwijl hij voorverwarmd. (hierin krijgen de aubergines hun eerste garing)

Nu de vulling! Ik koos voor rundgehakt (Dennis is een vleeseter)
Aanbakken (het is rund dus moet niet lang), kruiden en je groentjes erbij waaronder het vruchtvlees van je aubergine. Ik koos voor champignons, olijven en aubergine. Je kan er nog paprika, tomaatjes,... bij doen als je wil maar ik hou het simpel (jep net zoals mijn slaatje!)
Als alles zowat is aan gestoofd doe je er een blikje tomatenpuree bij en een klein beetje vocht (water).
Op het einde doe je er wat Parmezaanse kaas onder. (goed mengen)
Proeven en bij kruiden als het nodig is ;-)

Nu zal je oven wel klaar zijn.
Haal de takjes uit de aubergine en vul ze met de vulling. Die gaan dan in de oven voor nog zo een 12 a 15 min. De laatste 5 min doe je nog wat Parmezaanse kaas over het geheel.

Dit was enorm lekker, snel klaar en super easy! Wat wil je nog meer?

Zoals ik al zei, dit kan best vegetarisch! Dan laat je het gehakt gewoon weg en doe je wat (best verse) paneermeel onder de vulling of wat wit brood of vegetarisch gehakt of... ;-)
Je kan de aubergine ook de eerste garing op de grill geven (ideetje voor het BBQ seizoen!)

So many food, so little time! :-D haha

Tot de volgende!

xoxo Rebecca


ps: like &share! ;-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten