maandag 18 november 2013

Gegrilde kip met een kruidensausje, krielaardappeltjes met groene pesto en een salade van veldsla en pancetta

Gegrilde kip vind ik zalig! Gemarineerd of gewoon met peper en zout, de grill smaak maakt het steeds af. Vandaag maak voor jullie één van mijn lievelingsgerechten, waarvan ik denk dat iedereen het wel zal lusten.

Gegrilde kipfilets met een zalig zacht kruidensausje, krielaardappeltjes uit de oven met groene pesto en daarbij een salade van veldsla, tuinkers, basilicum, pancetta en druiven. HEERLIJK! Al zeg ik het zelf :-D



Natuurlijk ga ik ook een woordje uitleg geven ;-) ik ga jullie (of u ) niet aan je lot over laten.

Zoals Jamie Oliver altijd zegt: voorbereiding of de mise en place zijn het belangrijkste van het hele kookproces!  
Dus zorg dat je alles klaar zet wat je nodig hebt, zelfs peper en zout (trust me, ik ken er die dat vergeten!).

Voor de Krielaardappeltjes maken we de pesto natuurlijk zelf. (veel) Basilicum, olijfolie (of basilicumolie is zelfs beter als extra smaakmaker), pijnboompitten, peper en zout. Glad mixen en klaar! Zo snel heb je (de beste) pesto! ;-)
Oven voorverwarmen op 200°C.
De krielaardappeltjes koken we tot ze net niet gaar zijn. Dus neem een scherp mesje, steek in een aardappeltje en als hij er goed in gaat maar de aardappel valt niet van je mesje, zijn ze klaar!
Doe ze in een ovenschotel met wat look, beetje grof zout en olijfolie (genoeg olie anders drogen ze uit in de oven en dat moeten we vermijden). 15 min (of 20 min naargelang de grote van aardappeltjes) in een oven van 200°C. Daarna doe je de pesto bij de aardappeltjes en laat je ze even rusten.


Voor de salade neem ik graag pancetta omdat het zeer dun is en redelijk gezouten maar je kan ook gezouten ontbijtspek nemen of een gedroogde ham naar keuzen zolang hij maar goed "crispy" wordt tijdens het bakken. Doe een beetje arachideolie in een pan en laat de pancetta er in bakken. De olie zorgt ervoor dat de pancetta goed "crispy" wordt en dat we een olie overhouden na de pancetta gebakken is. 
Breek een teentje look en laat het mee bakken met de pancetta (geeft een zalig aroma en de geur in de keuken veranderd meteen!) en voor de liefhebbers, strooi ook wat komijnzaad over de pancetta. (Komijn, een kruid van de Arabische keuken) 
Als de pancetta "crispy" is haal je ze uit de pan en leg ze apart (op een stukje keukenpapier, dat neemt het vet weg). Zet het vuur af. Doe het sap van een halve citroen (of een hele als het een kleine citroen is) en een beetje balsamico azijn bij het vet van de pancetta (in de pan) en dit maakt een geweldige dressing! 
Neem een mooie schaal of bord en leg er de veldsla, tuinkers en basilicum blaadjes op. Snijd rode en witte druiven in halfjes en leg ze er op (meng de salade een beetje). Daarboven de pancetta en de dressing, Zalig gewoon! :-) Ooh en dit is ook een gerechtje van Jamie Oliver! (alleen een beetje aangepast, don't tell him!)



Het kruidensausje is het gemakkelijkste sausje wat er is en kan nooit mislukken! 
Neem een kippenbouillon blokje (bv. Knorr Bouillon Finesse Kip) en laat smelten in 500ml water op een laag vuur. Snijd de kruiden zeer fijn (dragon, rozemarijn en salie) en doe ze bij de bouillon. Laat het een minuutje inkoken (op een laag vuur). Kruid wat bij met peper. (in het blokje zit al veel zout). Zet de saus aan de kant en laat hem rusten, je kan hem daarna terug opwarmen. (de rustperiode zorgt ervoor dat de kruiden nog meer hun aroma's laten vrijkomen)



De kip doe ik steeds "last minute". 
Ik heb gekozen voor dunne kippenfilets omdat ik ze persoonlijk lekkerder vind met enkel peper en zout op de grill. Voor dikkere kippenfilets marineer je best de kip een paar uurtjes op voorhand voor de smaak.
Doe wat olie op de beide kanten van de kip filets (ik heb gekozen voor een pikante olie voor extra smaak).
Peper en zout op beide kanten en ze kunnen op de grill :-).
Dit gaat redelijk snel met de dunne filets dus let erop dat je ze niet te lang laat grillen. Als je niet zeker bent maak je een kleine snap in het dikkere gedeelte van de kipfilet dan gaat de warmte er sneller in.


Veel kan je op voorhand maken zoals de salade maar dan leg je de pancetta er a la minute erop. En de aardappeltjes kan je ook gerust op voorhand maken.
Of je kan alles ook met vis maken of met pasta i.p.v krielaardappeltjes... Experimenteren moet je doen! Anders wordt het saai en ga je tegen je goesting koken.

Ik hoop dat jullie er van genieten en dat het zal lukken natuurlijk :-D
Ik heb er in ieder geval van genoten!

Morgen ga ik een lijstje met mijn "must haves" in de keuken posten (jaja met foto's). Dingen waar ik echt niet zonder kan in de keuken of waar ik aan verslaafd ben!
Ik ga ook een paar sausjes posten (die altijd lukken!) voor de liefhebbers ;-)

Tot morgen!

xoxo Rebecca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten