dinsdag 19 november 2013

Mijn "MUST HAVES" in de keuken

Er zijn zo een paar dingen die ik niet kan missen in de keuken. Dat kan gaan van een keuken klokje tot kruiden of van elektronisch materiaal tot oliën... En die ga ik vandaag met jullie delen!

Nogmaals dit zijn "mijn must haves" d.w.z dat je helemaal niet verplicht bent om deze aan te schaffen, de meeste hiervan zullen jullie zeker en vast al hebben ;-)
Maar als jullie toch van plan zijn om ze aan te schaffen kan ik jullie daar alleen maar in steunen! :-D

Als ik begin met koken of met experimenteren zorg ik ervoor dat ik steeds mijn notitieboekje bij me heb liggen, je weet nooit wanneer iets SUPER lekker is of best kan tegen vallen. Dat moet dan ook kunnen noteren.
Ik maak ook steeds boodschappenlijstjes en na dat ik alles gekocht heb, houd ik die boodschappenlijstjes ook bij. Dan ben ik zeker welke ingrediënten ik gebruikt heb! (soort van geheugensteuntje)


Het boek: de groentetuin van A tot Z, staat me te hulp bij veel onbekende groente of ook wel vergeten groente genoemd. Als je zelf groenten wilt planten is dit boek ook een grote hulp!

Als je naar de winkel gaat en groenten tegen komt die je niet kent, twijfel niet, koop ze! Net zoals bij kruiden die je niet kent moet je ook allemaal proberen ;-) Van verse tot droge/gedroogde kruiden. Als je ze niet probeert kom je nooit te weten wat voor wonderen ze bv aan bolonaisesaus kunnen doen :-)





Ik hou van experimenteren met kruiden, in sausen, op vlees, gevogelte, vis, puree, pasta,... Je leert de kruiden kennen door te experimenteren en dan weet je ook welke kruiden goed bij elkaar passen en welke niet. Verschillende soorten peper geven verschillende smaken af aan gerechten. Net zoals bij knoflook zijn er verschillende soorten, sommige vind je niet meteen in de winkel maar bv wel op de markt of in een turkse kruiden en groente winkel. Zoals bij aardappelen en pompoenen zijn er van elke groente wel verschillende "familieleden" ;-)

Ik koop mijn kruiden zoals basilicum, bieslook en rozemarijn in de supermarkt maar ik kan begrijpen dat sommige mensen dat liever niet doen omdat ze snel hun fut verliezen maar daarom moet je hen ook goed verzorgen en elke dag ook water geven! Zet ze bv in een bakje met een bodem water, zo moet je ze niet elke dag water geven maar bv om de 2 dagen. Als je verse kruiden wil laten drogen leg je ze best verspreid op een stuk keuken papier, zo kan het vocht van de kruiden in het papier trekken en kunnen de kruiden zeker niet schimmelen.


Bouillonblokjes heb ik ook steeds in huis! Ze geven veel smaak aan sauzen of aan je pasta of aardappelen. Ik werk graag met Knorr, ze hebben net iets meer smaak. maar ik gebruik ook de witte producten van de Spar of de Carrefour bv.



Azijn en oliën vind ik het belangrijkste wat er is. Ik kan niet zonder mijn olijfolie! :-)
Als ik op vakantie ga, schuim ik alle marktjes af naar nieuwe smaken van oliën of azijn. Ik ben verzot op pikante oliën en wijnazijn! Maar andere azijn zoals balsamico, druiven of framboos kan ik ook bekoren. En basilicumolie of notenolie vind ik ook zalig. Dus als je ooit in het buitenland op een marktje een kraam tegen komt met kruiden, oliën, azijn, ham en kaas. Geniet van de geuren, vraag om te proeven, vraag naar uitleg en koop zo veel mogelijk! (bv alles! :-D) Kruiden in het buitenland zijn zeer goedkoop!



En zoals ik al zei op die marktje vind je ook verschillende soorten ham en kaas en daarvoor heb ik deze echt wel nodig! :-D Ik heb ook een Moulinex maar dat geeft toch niet hetzelfde effect als een gewone rasp of dunschiller. Deze dunschiller heeft 2 kanten, plakjes en reepjes. Hij is dus zeer handig! ;-)


Ik vind persoonlijk ook dat je een degelijk messen set moet hebben. Het geeft toch een meerwaarde aan het kookproces. Elk mes heeft zijn doel en het één is ook handiger dan het ander. Als je een messenset koopt zorg dan ook dat je er een messen slijper bij koopt of zorg dat het er bij zit ;-) De meeste setten hebben dit er wel bij zitten. Je kan ze ook elke maand laten bijslijpen, kost niet heel veel maar na een paar maand wordt het natuurlijk wel een beetje veel en ik slijp mijn mes telkens voor ik het gebruik, dan gaan je messen ook langer mee. 


En met zo'n messen mag zeker niet op je werkblad of op de tafel snijden! Zorg dus voor degelijke snijplanken, verschillend van materiaal. Houten, bamboo en plastiek. De houten zijn ideaal voor brood, bamboo is super voor vlees te snijden of groenten en kruiden en plastiek voor gevogelte. Gebruik nooit de zelfde snijplank voor je vlees of groenten te snijden als je die gebruikt hebt voor kip te snijden, rauwe kip kan salmonella veroorzaken en dat willen we zeker vermijden!


"Een houten lepel is niet hygiënisch" met je pink aan saus proeven ook niet ;-) Als ze alles gaan verbieden mogen we binnenkort nog niet meer ademen! Ik kan niet zonder mijn houten lepel, net zoals de pureestamper. Je kan een smeuïge puree maken met een mixer maar echte "stoemp" maak je nog altijd met een pureestamper en ik hou van stoemp! Een garde moet je gewoon in je keuken hebben, je kan niet zonder. De pannenlikker is dan weer iets wat niet noodzakelijk is maar ik grijp er wel altijd naar. 
En de lookpers--> gemakkelijk machientje! Je moet je look zelfs niet pellen. 


Dan mijn elektrisch materiaal nog! De alles mixer is mijn hero! Alles wat ik wil pureren, van kruiden, sausen, mayonaise, uien,... doe ik met dit machientje. Als ik guacamole maak kan ik het ook zo in de koelkast zetten door het rubberen dekseltje erop te plaatsen. 
Een weegschaal, maatbeker, elektrische klopper en -mixer zijn ook enorm handig. 



Deze 2 kan ik ook niet missen! Een grillpan geeft toch wel een andere smaak aan alles. Ik hou ervan.
En een wok is de gemakkelijkste manier om op restjesdag een prachtig gerecht mee te maken! Dus toch wel een "must have" voor iedereen vind ik :-D

Ik ben een wijn en champagne drinker (net zoals Dennis, mijn vriend). Dus vind ik het ook "noodzakelijk" dat je toch een paar goodies hebt i.v.m wijn en/of champagne. Niet enkel een kurkentrekker maar een heel assortiment zoals een wijn thermometer bv. 

En natuurlijk heb ik dat! :-D 


Hier ben ik toch trots op (ook al is het eigenlijk van Dennis :-D)

Er zijn nog zoveel dingen die ik niet kan missen in mijn keuken maar dit zijn zowat de diegene die ik het meest gebruik.

Morgen ga ik uit eten met Dennis in een restaurantje in Diest voor onze "verjaardag". (3 jaartjes, de tijd gaat snel!)
Ik zal jullie er morgen alles over vertellen ;-) (met foto's ofcourse)

Tot morgen!
xoxo Rebecca 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten